Välkommen till höstterminen hos oss på Tamarind hälsostudio!

Varje kursledare/lärare är själv ansvarig för sin kurs och tar emot frågor, anmälningar och betalning. Du hittar en översikt över kurserna nedanför. Under den korta beskrivningen av kurserna finns länkat till respektive ledares sida där du finner mer information.

Schemat nedan är det senast uppdaterade som gäller för hösten 2020.

❓ Går det att hoppa på en kurs även om den har startat?
I många fall går det utmärkt, ta kontakt direkt med den som håller i kursen och fråga.

❓ Är det möjligt att gå på enstaka pass?
Om du inte kan att gå en hel kurs så kan det finnas möjlighet att boka enstaka tillfällen i mån av plats. Samma sak här – ta kontakt direkt med den instruktör/lärare som håller i kursen för att få svar på detta.

Måndagar

Yinyoga kl. 19.00 – 20.15
5 tillfällen
Start 9/11

Yinyoga är en mycket lugn form av yoga som nästan alltid utförs sittande eller liggande på yogamattan. Den har sitt ursprung från tre olika delar; hathayoga, traditionell kinesisk medicin, och buddistisk meditation.

Yinyoga utförs på kall kropp, dvs vi värmer inte upp musklerna utan sitter eller ligger lugnt flera minuter i de olika positionerna. Till hjälp använder vi stöd i form av yogablock, yogabolster och kuddar för att kunna slappna av i positionerna. Yinyogan mjukar upp de inre delarna i kroppen som bindväv, senor och ligament. Yinyoga har också inslag av mindfulness som vi praktiserar under passet. Passen avslutas alltid med en stunds liggande avslappning. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan träning men passar också nybörjare.

Kursanordnare är Åsa Boström Hartman/Yogamassage4you
Läs mer här:
Yinyoga.


Tisdagar

Mjukyoga kl. 16.30 – 17.45
8 tillfällen
Start 1/9

På dessa pass gör vi yoga som syftar till att ge återhämtning och lugn. Tanken är att sträcka ut kroppen för att bli rörligare och att aktivera kroppens lugn-och-ro-system för att reducera stress. Vi lägger fokus på långsamma mjuka rörelser, andning och medveten närvaro. Övningarna görs liggande, sittande och stående och har inslag från hathayoga. Det är alltså lugn yoga för dig som är nybörjare eller van yogautövare och som tilltalas av enkla rörelser i ett meditativt tempo.

Varje pass startar med en stunds fokus på andning och avslutas med ca 15 minuters avslappning och meditation.

Du som anmäler dig till hela kursen får tillgång till ett digitalt pass som du kan följa och göra hemma om det är så att du missar något/några tillfällen. Inga förkunskaper krävs.

Kursanordnare är Lizah Almgren/Hållbar hälsa. Läs mer om kursen här: Mjukyoga start 1/9


Onsdagar

Mjukyoga kl. 16.30 – 17.30
5 tillfällen
Start 11/11

Kursen passar alla men framförallt dig som föredrar ett pass i lugnt tempo där fokus ligger på medvetenhet om vad som händer i din kropp. Du behöver inga förkunskaper och begränsningar i rörelseapparaten eller andra funktionsvariationer är inget hinder. Vi hjälps åt att utforma den yoga som passar just dig och din kropp! Passar både dig som är helt ny till yoga och dig som har yogat länge och söker en djupare kroppsmedvetenhet.

Du som anmäler dig till hela kursen har tillgång till passet även digitalt (live) om det är tillfällen du inte kan delta på plats.

Kursanordnare är Borit Karlsson/Unifying yoga.
Läs mer här: mjukyoga


Onsdagar

Soma slow kl. 18.00 – 19.00
5 tillfällen
Start 4/11

SOMA MOVE är en unik helkroppsträning utan redskap som vi utför barfota på yogamattan. Under passet flödar vi igenom förbestämda mönster av rörelser som upprepas i flera repetitioner tills svetten lackar.Denna kurs passar alla åldrar, alla kroppar och särskilt om du är stressad eller stel, eller kanske både och. SOMA SLOW är en lugn variant av Soma Move men som utförs stående och alltså inte belastar axlar och handleder. I Soma Slow utför vi rörelserna med stor närvaro och låter oss verkligen känna varje del i kroppen. Vi låter också andningen vara med som en naturlig del i rörelsen så att vi hinner syresätta oss väl, som en inre massage av bröstkorgen. Med full närvaro är vi i nuet och i vår kropp.

Kursanordnare är Åsa Boström Hartman/Yogamassage4you
Läs mer här:
Soma slow.

Lördagar

Viryayoga kl.10.00 -11.15
9 tillfällen
Start 10/10

I denna kurs bygger vi upp styrka, kroppsmedvetenhet och en mental grund. Denna kurs passar utmärkt när du vill ge dig själv en fysisk klass med en skön blandning av enkla andningsövningar och stärkande, stretchande positioner. Kursen passar både för nybörjare och för dig som har utövat yoga förut.

Kursanordnare är Carola Bardage/ViryaYogini.
Läs mer här:
Viryayoga